Nieuws

NEW HOLLAND LEVERT OPNIEUW TOONAANGEVENDE PRESTATIES IN HET OOGSTEN VAN DRUIVEN: 197,6 TON DRUIVEN IN SLECHTS 8 UUR TIJD GEOOGST; DAT IS GOED VOOR BIJNA 200.000 FLESSEN SHIRAZ-WIJN

NEW HOLLAND LEVERT OPNIEUW TOONAANGEVENDE PRESTATIES IN HET OOGSTEN VAN DRUIVEN: 197,6 TON DRUIVEN IN SLECHTS 8 UUR TIJD GEOOGST; DAT IS GOED VOOR BIJNA 200.000 FLESSEN SHIRAZ-WIJN

• Nieuwe Braud 9090X met nieuwe ontsteler en zijtransporteur levert:
   - recordcapaciteit van 197,6 ton; 
   - extra laag percentage MOG (Material other than Grape) van 1,0%;
   - uitstekend brandstofverbruik van 0,99 l per ton geoogst gewas. 
• Nieuwe Braud 9090X-serie: beste productiviteit voor telers, beste druivenmonster voor wijnboeren
• Braud-druivenoogstmachines: ruim 15.000 units sinds 1975


Hoeveel eersteklas ontsteelde druiven kunnen er in acht uur tijd geoogst worden? De New Holland Braud 9090X beantwoordt deze vraag tijdens een SGS-gecertificeerde prestatietest: 197,6 ton ontsteelde druiven, wat overeenkomt met een gemiddelde van bijna 24,7 ton druiven per uur. En dat allemaal met een extra laag percentage MOG (Material other than Grape) van slechts 1,0%, minimale verliezen en een ongekend laag brandstofverbruik van slechts 0,99 l per ton geoogste druiven. 

De Braud 9090X die voor de uitdaging werd gebruikt, was uitgerust met een nieuwe ontsteler en zijtransporteur om non-stop te kunnen oogsten op wijngaarden met een hoge opbrengst. De test was niet mogelijk geweest zonder de steun van C&S Devito-wijngaarden en Riverland Vintners Winery: het machinepark dat tijdens de test werd gebruikt, omvatte een Braud 9090X, vijf New Holland T4.105F-tractoren en een Iveco Stralis-vrachtwagen met 560 pk. 

De prestatietest had plaats op 21 maart 2018 in Waikerie, Zuid-Australië, op een 7 ha groot perceel met rode druiven. Hoewel witte druivensoorten meestal hogere opbrengsten opleveren, koos New Holland een Shiraz-druivensoort om zich niet alleen te richten op de capaciteit maar ook op de kwaliteit van de druiven. 

“Uit deze test blijkt hoe een topproductiviteit gepaard kan gaan met een uitzonderlijke nauwkeurigheid op het gebied van oogsten en ontstelen”, aldus Thierry Le Briquer, Head of the Grape & Olive Product Line bij New Holland. “Uit de test bleek ook dat New Holland absoluut de toon aanvoert op het gebied van druivenoogstmachines, en dat de Braud 9090X de druivenoogstmachine met de hoogste productiviteit ooit is”. 

Nieuwe Braud 9090X-serie: beste productiviteit voor telers, beste druivenmonster voor wijnboeren

De nieuwe Braud 9090X-serie met ontsteler en zijtransporteur is de meest geavanceerde druivenoogstmachine tot nu toe, die wijnboeren een uitzonderlijke capaciteit en bedrijfssnelheid levert en tegelijkertijd de wijnkwaliteit verbetert door de stelen en MOG uit het fruit te verwijderen. 

De 9090X-serie is gebaseerd op het beproefde Braud-ontwerp, dat het oogsten van druiven revolutioneerde en nog steeds de zachtste behandeling van de wijnranken en het geoogste gewas biedt. Dankzij een draaihoek van 90 graden, hebben Braud 9090X-oogstmachines de kleinste draaistraal op de markt. Het geïntegreerde Intelligent Management System met IntelliView™-touchscreenmonitor biedt volledig toegang tot alle belangrijkste oogstfuncties en verhoogt de efficiëntie en productiviteit. 
De Braud 9090X is uitgerust met een 175 pk, 6-cilinder, common-rail motor van FPT Industrial die een ongekend vermogen, productieve tijd, brandstofverbruik en een maximale duurzaamheid levert. 

Dankzij het unieke Braud SDC-schudsysteem kan iedere schudstang onafhankelijk aan de achterkant op een flexibele ondersteuning worden gemonteerd, waardoor de schudder perfect kan worden aangestuurd en het plukken uitermate zacht verloopt. Dankzij de Noria-bak en het fruitopvangsysteem kan het fruit worden verzameld en vervoerd, zonder dat het zacht wordt. 

Na 43 jaar leiderschap zijn deze innovatieve pluksystemen qua productiviteit nog steeds de norm en voorzien ze wijnboeren van een extra schoon fruitmonster. 

Dankzij de nieuwe technologie van de zijtransporteur voor het ontstelen, kunnen grootschalige druiventelers hun voordeel doen met de hoogste productiviteit en het beste fruitmonster. Nerven, stelen en andere groene resten worden tijdens het oogsten verwijderd, waardoor verontreiniging met MOG tijdens het vervoeren en lossen, wordt vermeden. Daardoor neemt de wijnkwaliteit enorm toe. 

“We denken dat de kwaliteit van ontsteeld fruit de nieuwe norm wordt voor de meest veeleisende wijnboeren. Op zeer korte termijn zouden de bekendste eersteklas wijnen kunnen worden geproduceerd met druiven die door slechts een van onze machines zijn geoogst en ontsteeld”, aldus Philippe Boisseau, Grape & Olive Global Product Manager. “De Braud 9090X met ontsteler, die een hoge capaciteit combineert met een hoge wijnkwaliteit, is een enorme doorbraak op de markt. We zien een enorm marktpotentieel voor deze combinatie, die kortgeleden is geïntroduceerd in Noord-Amerika en Azië en het Stille-Oceaangebied.” 

Braud-druivenoogstmachines: ruim 15.000 units sinds 1975

Braud introduceerde de eerste zelfaangedreven druivenoogstmachine (de Braud 1020) in 1975. Voor de ontwikkeling van deze machine konden ze putten uit de omvangrijke kennis van oogstmachines die ze hadden opgedaan sinds 1870, het jaar waarin Alexandre Braud de onderneming oprichtte. 

De machine werd geproduceerd in de Franse fabriek Coex, het New Holland Centre of Excellence voor zelfaangedreven druiven- en olijvenoogstmachines, en er zijn al meer dan 15.000 Braud-druivenoogstmachines geproduceerd, wat inhoudt dat één op de twee machines die wereldwijd in gebruik zijn, een New Holland is. Braud-druivenoogstmachines worden wereldwijd in meer dan 30 landen verkocht. 

“New Holland-druivenoogstmachines, in combinatie met specialistische tractoren, bevestigen ons wereldwijde leiderschap in de specialistische sector”, aldus Carlo Lambro, New Holland Agriculture Brand President. “We blijven boeren ongekende technologische excellentie, efficiëntie en rentabiliteit in boomgaarden, wijngaarden en specialistische toepassingen bieden – en dit draagt sterk bij aan onze merkreputatie en -waarde”. ​​